A fogalom a zenből származik. Szellemi feladat, amelyet a mester tanítványának állít, hogy azt felkészítse útjára a szatori felé. Eredetileg a koan (kín. kungan) „nyilvános közleményt” jelentett és egy igazságügyi eset volt. A zenben ez lehet egy fogalmazás egy szútrából, vagy egy szabályból (kairitsu), egy zen-béli megtapasztalás leírása (teisho), egy epizód a mester életéből, egy mondo, stb. Mind azt a célt szolgálják, hogy a tanítványt egy magasabb igazságra figyelmeztessék.
Gyakran ez egy anekdota az életből, vagy éppen egy dialógus. Némelyik zen-irányzatban a koan tradicionális mondásokból áll, melyekre a tanítványnak egy bizonyos módon válaszolnia kell. Azonban a koant sohasem lehet megválaszolni az intellektus által; megoldásához szükséges a felfogás más síkjaira való ugrás. A koan azt a célt szolgálja, hogy a tanítványt megfosszák gondolkodásától és érvelési képességétől (katto). A racionális gondolkodás totális kimerültségéhez vezet (shisei), hogy egy spontán felismerési reakció áttörését tegye lehetővé. Ezáltal döbbenhet rá, hogy megkülönböztető tudása teljesen képtelen a lét alapvető problémájának felismerésére. Ezekben a helyzetekben a tanítványnak szüksége van egy tapasztalt mester vezetésére, mivel könnyen lehetséges, hogy ilyen gyakorlatok mellett tudata teljesen összezavarodik. Már a X. században alkalmazták a zenben a koanokat a tudat iskoláztatására. Körülbelül 1700 koan létezik, melyek közül azonban a japán mesterek csak 5-600-at használnak. Ezen koanok legtöbbje gyűjteményekben került összefoglalásra (Mumonkan, Hekigan roku, Denko roku, Rinzai roku, Shoyo roku, stb.). Egy koanban a tanítvány mesterének a dokusanban saját megoldását demonstrálhatja spontán módon, hallomásra való hivatkozás nélkül. Azt a szót, vagy kifejezést, ami a koan megoldása, watónak hívják. Úgymond a koan „poénja”.
A zen összes irányzatában nagy jelentőséggel bírnak a koanok, ám igazán nagy megbecsülésnek a Rinzai iskolában örvendhetnek. Ott a koan öt féle módját különböztetik meg:
– Hosshin koan: Ezek a koanok segítik a tanulókat, hogy látásuk megvilágosuljon, s az „igaz lény” (Buddha lény) világa tudatossá váljon bennük. Ezekben a koanokban a „nem különbözőség” világáról van szó, ám a diák nem állhat meg ezen a szinten.
– Kikan koan: ezek a koanok iskolázzák a diákok képességét a „különbözőségre” a „nem különbözőségben”.
– Gonsen koan: ezen koanok jelentése „a szavak tisztázása”, és arról szólnak, ami túl van a racionális felfogáson. Célja, hogy a tanítvány értse a mesterének szavai mögött álló „mélyebb értelmet”.
– Nanto koan: nanto annyit jelent, hogy „nehezen átmenni”. Ezeket a koanokat – mint nevük is mutatja – nehéz megoldani.
– Go i koan: ezekhez való eljutás előfeltétele az előző négyek sikeres megoldása. Ezekben a koanokban a tanítvány „igazi felfogását” még egyszer alaposan átvilágítják, és próbára teszik.
Hjáng Om zen mester mondta:
– Olyan, mint amikor egy ember fogaival kapaszkodva lóg egy fa ágáról. Keze és lába össze van kötve, így nem éri el sem az ágat, sem a fát.
Egy másik ember a fa alatt állva megkérdezi tőle:
– Miért jött Bódhidharma Kínába?
Ha kinyitja a száját, hogy válaszoljon, leesik a fáról és szörnyethal. Ha pedig nem válaszol, nem teljesíti kötelességét és megölik.
Ha te lennél a fán, hogy maradnál életben?
Keresd az ellentéted: megtalálod önmagad.
Boldog névnapot!
-
A külvilág mindig
lerendezi saját magát (nélkülem is).
Lábam a földön, fejem az égben, szívem középen. Hídként hajlok
szellem és anyag között. Vándor, kelj át rajtam bátran, Ne félj a
szakadék fölött!
"Levelek sosem hullanak
hiába - minden csupa harangszó Chori"
"minden akciót azonos
értékú ellenreakció követ Newton"
"az vagy amit gondolsz,
és azzá lettél, amit gondoltál Buddha"
Ti küldtétek:
"Amikor félsz, gondold azt, hogy mások is félnek. Sőt, vedd magadra az ő félelmüket is. Még ha a szenvedésed fokozódik is azáltal, hogy a terheidet növelted, meglátod, a félelmed mégis csökkenni fog."
- Őszentsége a Dalai Láma
Mosolyország:
"Akármilyen közel áll hozzánk valaki, akármennyire féltjük és szeretjük, nem élhetünk, nem dönthetünk helyette. Ezzel elvennénk tőle a saját tévedései tapasztalatait, pedig nékülözhetetlenül szüksége van rá.
Ha kérdezi, elmondhatjuk véleményünket, tanácsunkat, de nem erőszakolhatjuk rá. "Jóslatainkkal" nem ijesztgethetjük cselekedetei szerencsétlen következményeit illetően, mert legjobb szándékú szavaink is könnyen válhatnak rossz szuggesztiókká a befolyásolható karaktereknél, akik teljesítik mindazt, amit beléjük vetítettünk.
Szepes Mária"
milyen napon születtem
"Naptár"
Tudni akarod melyik napon születtél? Válaszd ki az évet, hónapot és a napot: